DKF reste till Gävle

Ett glatt gäng på strax över 30 damer och några herrar åkte till grannstaden Gävle lördagen den 10 maj. Sedan Valborgsmässoafton hadP5100135e vi frusit men den här dagen visade sig solen och det tog vi tacksamt emot förstås.

Kristina Lindkvist mötte oss på trappan till Länsmuseet Gävleborg och gjorde en mycket uppskattad visning av utställningen med verk av Ola Billgren En annan verklighet. Målningar 1962-1976. Vi såg 28 oljemålningar, frag­ment av verkligt liv – eller? Kristina visade till exempel hur Interiör är laddad med frågor att fundera över för betraktaren och pekade på bland annat Billgrens skickliga ljusbehandling i sitt måleri. Under den aktuella peri­oden inspirerades Billgren, förutom av den engelske fotografen Bill Brandt bland annat av den nya vågen i fransk film, av den italienske filmaren Antonioni och av författare som Alain Robbe-Grillet. Idag, 40-50 år senare, kan kopplingar göras till vår tids nätliv där vi i sociala medier som facebook och instagram berättar om våra liv i utsnitt som liknar Billgrens fotorealistiska målningar.

P5100126

Vi gick upp några våningar i det innehållsrika Länsmuseet för att titta på ett par exempel på nyförvärvad modern konst; vår egen Peter Johanssons Robert Rauschenberg (German Edition),och Cajsa von Zeipels Second Best bland annat. Kristina berättade inte bara om de enskilda konstverken utan också om vilka faktorer som lett till just dessa förvärv. Ett viktigt kriterium har varit att hitta en rättvisande balans mellan manliga och kvinnliga konstnärer. Kristina betonade den betydelse Gävle musei vänner har för museets kontinuerliga arbete med att bygga på konstsamlingarna, där svensk samtidskonst prioriteras, genom att till exempel bevaka konstmarknaden och tillskjuta ekonomiska medel. En snabb titt på Dora Lamm och hennes två äldsta söner av Carl Larsson hann vi med och ytterligare några äldre verk. Just denna stora praktfulla akvarell var det första konstverket som den nybildade vänföreningen köpte in till museet och är idag det av besökarna mest omtyckta. Jag tror att många av oss tänkte att hit bara måste man tillbaka – på det här museet finns så mycket att se!

P5100119 På Konstcentrum hamnade vi efter god indisk lunch på vernissage. P5100127Det var Konstskolans elever som visade sina verk i utställningen Det är personligt och vi minglade så gott vi kunde och deltog i vissa fall i riktigt intres­santa samtal med ungdomarna. Konstcentrums chef Anna Livion Ingvarsson berättade om verksamheten där fokus ligger på samtidskonsten. Därefter äntrade vi vår buss och for ut på stan för att titta på bland annat de kontroversiella rondellerna Det femte elementet och Priapos trädgård, som Anna berättat om och relaterat till den infekterade diskussion de vållat i Gävle. Men visst är det intressant och faktiskt väldigt roligt att konst engagerar många människor så mycket!?

Genom bussfönstren såg vi Henry Moores Tredelad vilande kvinna, draperad på Slottstorget och på närmare håll kunde vi studera Erik Grates granitskulptur Gudinna vid hyperboreiskt hav på Rådhustorget

P5100129

Nu var vi kaffesugna och återvände till Konstcentrum för att fika och samtala kring vad vi sett. Efter diskussion och informell röstning blev det till slut så att vi promenerade i Boulognerskogen, en del av Gävle stadspark och med Bois de Boulogne i Paris som förebild. Titta där Carl Milles Fem musicerande genier! Och så all härlig spirande grönska denna underbara tid på året. Vi funderade ganska mycket över Auroras seger vid Gavleåns strand av Staffan Nihlén. Aurora är väl morgonrodnadens gudinna, men vi såg ett sjöodjur eller kanske en tupp? Men som sagt, det är ju så konst i bästa fall kan fungera, som något att tänka kring och diskutera.P5100136

Slutligen samling vid konserthuset i Gävle med dess mängd av djupblå kakelplattor på fasaden, där bussen väntade. Hem­färd mot Falun. Jag tänkte och sa visst också att vi inte bara hade fått se och höra om konst utan också hamnat i Gävlefolkliv genom vernissagen på Konstcentrum och välbesökt familjeevenemang vid Högs­kolan i Gävle, som vår busschaufför Leif tryggt lotsade oss igenom och dessutom massor av människor och full kommers på något av torgen – vilket av dem? Och visst var där en möhippa och i Boulognerskogen passerade vi ju ett lyckligt bröllopspar med sällskap! Konst och myllrande liv i skön förening. Och så vi mitt i allt det.

/Satu Sundström

This entry was posted in Vårens resa. Bookmark the permalink.