Årsgåva 2020

Nina Edling
”Scenario I”
Fotopolymer högtryck, baserat på träsnitt 2019
www.ninaedling.se

Nina Edling är en grafikkonstnär från Borlänge som är bosatt utanför Rimbo i Roslagen. Hon studerade på bild- och formlinjen på Haraldsbogymnasiet i Falun, praktiserade på Falu Konstgrafiska Verkstad och gick sedan på målerilinjen på Dômen konstskola i Göteborg. Då var det måleri som gällde, grafik var bara en “sidogrej”. Men när hon började på Kunstakademiet i Trondheim, Norge, slog det snabbt om. Hon slutade helt med måleri och satsade i stället på träsnitt och hårdgrundsetsning. Etsningen har fått ge vika medan träsnittet har intagit en central roll i hennes konstnärsskap. Under de avslutande studierna på Slade School of Fine Art i London experimenterade hon även med video och animation.
Något som funnits på plats längre än träsnittet är motivet. Det går att känna igen Edlings bildvärld från tidigt i studierna. Hon återkommer ständigt till människokroppen och kompositionen har en teatralisk känsla. Hennes figurer är liksom uppstyltade, tagna ur sitt sammanhang. Träsnitten har vuxit i storlek och figurerna är ofta större än betraktaren – hemlighetsfulla, upptagna, bortvända. Konstverken är ofta skulpturala, hänger från taket eller står lutade mot väggen. Former återkommer, som fallande remsor och monokroma element.
Edling försöker fånga olika stämningslägen kring teman som svaghet och tillkortakommanden, frustration och sorg. Hon använder sig ibland av texter som slingrar sig genom konstverken. Repetition är återkommande och bidrar till en malande och ibland närmast absurd stämning.
Om årsgåvan: “Det lilla trycket Scenario I är ett utsnitt ur ett mycket större träsnitt, Mental Capacities, där två figurer förhåller sig till varandra. Jag har valt ut en del av motivet, förminskat det och tryckt om det med hjälp av fotopolymer. Den här ‘dubbeltekniken’ med både träsnitt och fotopolymer ger en vacker linje och en något ‘suddig’ känsla som inte hade kunnat fås fram på annat sätt. Jag gillar den här typen av omarbetning då det ofta släpper loss något nytt och oväntat från startmotivet.
Det nya konstverket föreställer nu endast den ena figurens huvud och i synnerhet hennes exponerade nacke. Det här med nackar fascinerar mig – det är en sårbar kroppsdel med mycket symbolik, och det böjda huvudet skickar undergivna signaler samtidigt som kvinnan på konstverket behåller kommandot. Nackens linje leder upp till den samlande hårknuten, som får representera integritet och styrka.”