Årsgåva 2019

Årsgåvan 2019 har skapats av Margareta Hagegård och finns i två varianter att välja mellan, ”Afton” och Blå”. Tekniken hon använt, kallar hon ”digitalt måleri”.

Hon utgår från former, färger och delar av foton som hon samlat i en bildbank i datorn. Med delarna bygger hon upp en ny bild, som sedan skrivs ut med Giclee print.

Blå

Blå

Afton

Afton

 

 

 

Margareta berättar: “Jag arbetar intuitivt och sökande, provar mig fram till det färdiga uttrycket. Vill gärna fånga stillheten och poesin i det vardagliga. Den finns där om man hinner uppfatta den. Fåglar kommer ibland på besök i mina bilder. En skör och ömtålig liten varelse med oändlig förmåga till rörelse och frihet så länge vi inte förstör deras förutsättningar.

Jag är arbetar med Grafik, Emalj och Måleri. Är utbildad i textil formgivning på Konstfackskolan och på senare år även i foto och grafik på Biskops Arnö och Grundskolan för fotografisk utbildning i Stockholm. Ett antal kurser i måleri och emalj har det också blivit genom åren.

Jag är medlem i Falu konstgrafiska verkstad, Falu Emaljförening och Konst i Dalarna. Har ställt ut både separat och i många grupputställningar bl a Nordisk emaljtriennal, Grafiktriennalen på Konstakademin och ett antal utställningar i Sverige, framför allt Dalarna och vänorter i Europa och Japan. Är representerad i ett antal kommuner och landsting.

Mina grafiska blad gör jag delvis i Falu konstgrafiska verkstad. Då arbetar jag främst med fotopolymer, en ljuskänslig plåt, som belyses genom en genomskinlig utskrift av originalet, etsas och sedan trycks på traditionellt sätt i en tryckpress, ibland i svart/vitt men även med tillägg av enstaka färger.

Falu emaljförening har sin verkstadslokal i det fina slaggstenshuset vid kanten av Stora Stöten, med utsikt över hela Falun. Där har jag möjlighet att tillverka mina emaljer. Kortfattat framställs de genom att plåtarna putsas och rengörs, därefter begjuts de med tryckluftsspruta med den uppslammade emaljen, som sedan får torka innan den bränns i 800 grader i den stora ugnen.

Måleriet har under några år legat lite i träda, men när jag målar blir det företrädesvis i tempera.